Winter Tips

Voor degenen die in Wirtzfeld eens willen wandelen is er nu een dowloadable stratenplan beschikbaar: Een PDF straatnamen plan kan gedownload worden op de website van de Gemeente Büllingen, waar ook de plannen met de overige straatnamen van Büllingen paraat liggen.

Hier klikken voor Wirtzfeld Straatnamen PDF Plan

Informatie:

De meeste hotels in de Oostkantons zitten tijdens de sneeuwperiodes snel vol, de hotel reserverings service van de VVV van de oostkantons is bereikbaar tijdens werkdagen
tussen 8,30 uur en 18,00 uur
onder Telefoon +32 (0)80/22.76.64

Tijdens de weekends wordt die service verzorgd door het
Huis van Toerisme in Malmedy
tussen 9.00 uur en 17.00 uur
onder Telefoon +32 (0)80/33.02.50

Handig:

Jammer genoeg schijnen nog te veel ski liefhebbers direkt te stoppen bij de ski pistes van de Baraque Michel en Botrange, verstoppen daar niet alleen de wegen en gaan op superdrukke pistes skien, terwijl enkele kilometers verderop het ski plezier nog echt plezier genoemd kan worden.

Een probleem vormt het gedrag van een groot aantal skiers: omdat er veel sneeuw aan de kanten van de wegen ligt opgehoopt, is het op Baraque Michel en Botrange niet altijd evident een parkeerplaats te vinden, en dan wordt er vaak wild geparkeerd, waardoor de rest van het verkeer behoorlijk gehinderd wordt.

Ook wordt er vaak genoeg tegen het verkeer in geparkeerd, wat wettelijk niet in orde is. Als men dan ‘s avonds huiswaarts wil rijden, moet men dan ten eerste proberen om in de files te geraken en moet daarbij dan ook nog de wagen zien te keren, wat dan vaak tot gevolg heeft dat er kleine aanrijdingen gebeuren.

Dus:

Voordat je je wagen parkeert, er op toezien dat je aan de juiste kant van de weg staat, en beter ‘s morgens als ‘s avonds de neus van je auto al in de huiswaarts richting zien te parkeren. Dan ben je s avonds sneller weg en houdt de anderen niet op, zo blijft het gezellig voor iedereen.

Rustigere plaatsen:

De meeste reporters die in onze streek komen, schijnen niet te weten dat Bütgenbach, Elsenborn, Rocherath en Büllingen en Manderfeld net zo goede sneeuwcondities hebben, maar veel rustiger zijn.

De wegen naar deze plaatsen zijn ondertussen prima geruimd. Wie dus uit is op verse pistes en rustigere oorden, is hier beter gediend dan op de eerstgenoemde plaatsen. Het is toch al te gek dat ondanks de excellente sneeuwcondities van het ogenblik de mensen van de ski pistes in deze plaatsen op het ogenblik nog moeten klagen over het kleine aantal bezoekers dat tot daar weet te komen.

Naar de Oostkantons:

Tip: Niet via Verviers of Eupen naar Barque Michel, maar de Autoweg van Battice richting St Vith nemen, en dan via afrit 11 Malmedy richting Waimes, Butgenbach, Elsenborn, Wirtzfeld en Rocherath en Bullingen rijden, dan vermijd je de drukte op de enige toegangsweg via Baraque Michel naar de Oostkantons en kom je dus zogezegd achterom naar de rustigere gebieden rijden.
Als je in Bütgenbach naar Wirtzfeld wilt rijden, doe dit dan via Büllingen en niet door het bos langs het meer, die weg is meestal erg glad en sowieso niet geschikt voor zomerbanden!

Bus dienstregelingen in pdf formaat:

Per bus: KLIKKEN

Treinregeling

per TREIN: klikken

Ook nog een tip als je met de lijnbus naar de ski centra wilt gaan: vanaf het treinstation Verviers, lijn 390, met eindhalte Rocherath. Die bus komt langs alle ski pistes in de Hoge Venen, en het is interessanter wat verder door te rijden: op de terugweg vindt je veel gemakkelijker plaats in de bus omdat je eerder instapt, want Rocherath is de laatste halte. Hoe eerder je uitstapt op de heenweg, hoe voller de bus zal zijn op de terugweg.

De bus die in Verviers vertrekt is het nummer 390 (richting Rocherath). Elke dag van de week is er een vertrek om 9.45 uur. Deze sluit goed aan met de trein uit Oostende-Brussel-Leuven (richting Eupen) die aankomt in Verviers om 9.25 uur.

Wat betreft de bussen uit Eupen gaat het inderdaad om lijn 394. Sinds augustus vorig jaar vertrekt deze lijn wel aan het station van Eupen (Bahnhof), de halte bevindt zich pal naast het station, aan de colruyt. Op zaterdag vertrekken om 8.57 uur, 10.57 uur, 12.57 uur, 15.57 uur en 17.57 uur. Op zondag om 10.57 uur, 15.57 uur en 17.57 uur. De trein uit het binnenland komt steeds aan op het uur ’47.
Wat betreft de terugreis kan je ook kiezen uit lijn 390 en 394. Op zaterdag aan Signal de Botrange om 15.28 uur (lijn 394), 17.28 uur (lijn 394), 17.48 uur (lijn 390) en om 19.13 uur (lijn 394).
Op zondag is dit om 16.52 uur (lijn 390), 17.28 uur (lijn 394), 19.13 uur (lijn 394) en 19.47 uur (lijn 390).

Verder nog een tip van Joep uit Wageningen (NL): voor mensen die vanaf (zuid) Nederland voor 1 dagje naar de Hoge Venen willen met het OV: Als je ‘s zaterdags de trein naar Verviers neemt en dan de bus, sluit de bus in Verviers totaal niet aan. Je kunt ook de trein naar Maastricht pakken, dan de bus 420 richting Vaals, vanaf daar de bus 396 richting Eupen en vervolgens de bus 394 naar St. Vith. Dit sluit allemaal perfect aan, als je om 8 uur vanaf Eindhoven vertrekt (7:21 Den Bosch is ongeveer het uiterste vanaf waar je in de Hoge Venen kunt komen als je in 1 dag op en neer wil), ben je om 11:30-11:45 in de oostkantons. Ik moet er wel even bij vermelden dat dat reisschema alleen geldt op zaterdag.

Handig:

Wax voor de ski’s, laarzen, droge reserve sokken, thermos met koffie, koekjes, voldoende benzine om in de file te staan, en spelletjes voor de kinderen als het te lang duurt onderweg, sjaal, muts, capuchon, een GSM, een sneeuwschop om uw auto uit te graven als die naast de openbare weg geparkeerd wordt (sneeuwploegen hebben de eigenschap om de sneeuw opzij te schuiven!), een zaklamp, en een handdoek per persoon om je af te drogen.

O ja, en als je ski’s hebt, moet je die ook meenemen, er zijn wel veel ski-verhuurbedrijven in Hoog Belgie bij de ski-pisten, maar vergeet niet dat het tijdens top-weekends met langere wachttijden reken ing gehouden moet worden.

Enne: Geen waardevolle voorwerpen in de auto achterlaten!

Sleeën:

Met kleine kinderen op de slee:

Als de kinderen klein zijn, erop letten dat er een ruggesteuntje aan de achterkant zit, zodat ze niet achterover kunnen kieperen als je de slee vooruit trekt. Inplaats van een touw, beter een touw met handvat maken, dat snijdtr dan niet zo in je handen als je zonder handschoenen de slee moet trekken.

Op sommige alpine pistes zijn geen sleeen toegelaten, (wel in Ovifat) dus naar boven met de skilift met een slee wordt dan moeilijker. In de Oostkantons zijn overal in de heuvelige dorpjes genoeg weiden waar men met de kinderen de berg af kan sleeen.Kan wel vermoeiend zijn, want dan moet je steeds weer de heuvel terug opklimmen… Wel opletten dat je auto niet aan de straat geparkeerd staat en het verkeer hindert.

Maar je kunt ook gewoon een plastik vuilniszak nemen (niet proberen op dunne laag sneeuw, dan kan het pijn doen…). Dan is het bergop klimmen niet zo zwaar en je voorkomt dan dat de kinderen zeuren dat je ze op de slee weer terug de berg moet optrekken… (praktisch denken).

Opletten dat de weide die je uitkiest niet beneden aan de helling uitmondt tegen een doornenhaag, dat kan een pijnlijke ervaring worden. En natuurlijk uitkijken voor bomen die in de weg zouden kunnen staan.

Ga er van uit dat op dikke lagen sneeuw het een reuze plezier is om van de slee te vallen of met de slee om te kieperen door te sterke bochten te maken. Dat betekent dus dat je na een half uur of zo behoorlijk nat geworden bent. In de auto dan droge spullen aantrekken, de natte spullen in de kofferbak leggen zodat de ruiten niet beslaan door de condensvorming. Ook hier geldt natuurlijk, reserve sokken en schoenen meenemen, voor iedereen een handdoek (of twee) en ook een thermoskan met hete cacao smaakt dan uitstekend.

Op de weg:

In de kleinere dorpen zijn de wegen vaak niet sneeuwvrij vanwege de milieubescherming, dan wordt daar geen zout gestrooid, maar lava gruis. VOORAL NIET op de weg met de slee de helling afsuizen, (als je valt, kun je behoorlijke schaafwonden krijgen door die lava), en als je niet valt, wedden dat er net een auto probeert de helling op te komen, meestal met een behoorlijk vaart om niet halverwege vast te blijven hangen, en remmen op dergelijke half-gladde ondergrond is vragen om in een slip te geraken… nou ja, de rest kun je zelf bedenken.

Ik denk dat er nog wel andere tips zullen binnenkomen van de mensen die het uit eigen ervaring hebben meegemaakt (mijn kinderen zijn al twintig jaar uit hun slede tijdperk, dus…)

Touring geeft nuttige wintertips voor automobilisten

Met de dalende temperaturen en winterse buien in het vooruitzicht geeft Touring enkele nuttige tips voor automobilisten. Als algemene regel onderstreept de automobilisten vereniging dat een rustige rijstijl absoluut noodzakelijk is bij het rijden op gladde en besneeuwde wegen.

Wie slipt, remt best niet
Een natte weg is namelijk twee keer zo glad als een droge weg. Een besneeuwde of bevroren weg is nog veel gladder. Weinig gas geven bij het vertrekken en bruuske manoeuvres tijdens het rijden vermijden zijn alvast enkele vuistregels. Ook is voorzichtigheid geboden op bruggen, op- en afritten en op plaatsen met veel wind of schaduw. Wie toch slipt, remt best niet, maar dient te ontkoppelen en tegen te sturen.

Grotere afstand dan gewoonlijk
Bij het rijden in de sneeuw benadrukt Touring dat bestuurders een grotere afstand ten opzichte van hun voorganger moeten houden dan gewoonlijk. Bij het nemen van een helling kan een hogere versnelling het risico op doorslippen beperken. Om te stoppen is het belangrijk van tijdig en geleidelijk te remmen. Als de wielen toch blokkeren en doorglijden, kunnen chauffeurs het best het rempedaal loslaten, vervolgens op de motor afremmen en geleidelijk pompend afremmen.

Ingedrukt koppelingspedaal belast accu minder
Wie zijn wagen ‘s morgens niet aan de praat krijgt, kan eerst de koplampen evenzetten om de accu op te warmen en daarna opnieuw proberen te starten. Een ingedrukt koppelingspedaal belast de accu minder omdat de motor dan minder weerstand ondervindt. Wie zijn voertuig ‘s nacht buiten laat staan, vermijdt best de ruiten een warmwaterbad te geven omdat ze zo kunnen barsten. Vooraf een stevig stuk karton tussen de voorruit en de ruitenwissers plaatsen is wel doeltreffend.

Ruiten inwrijven met aardappel tegen ijsvorming
De combinatie van een spray en een krabber is een goede remedie tegen een dun laagje ijs. Om de ruiten preventief tegen ijsvorming te beschermen, kunnen automobilisten ze ook inwrijven met een doormidden gesneden aardappel. Touring raadt tot slot af om bij vrieskou de handrem op te zetten. Beter is de wagen in versnelling te parkeren. Als dat op een helling is, brengen wielblokken extra soelaas.